گام چهارم

مهمترین نکته در این مورد این است که برای گرفتن دسته گیتار شما باید از هرگونه فشار بی مورد جلوگیری نمایید در
نمونه تصویری مشاهده مینمایید که در ایتدا چگونه دست چپ دسته گیتار را میگیرد در صورتی که به
دسته ساز فشار بیش از حد وارد کنیم باعث میشه که به راحتی نتونیم آکورد گیری داشته باشیم
شست در دست چپ تنها حکم گیره را ایفا میکند از فشار بی جهت برای گرفتن دسته گیتار جلوگیری نمایید
محل قرار گیری انگشت شست مابین انگشت 1 و 2 و یا روبری انگشت 2 میباشد
به تصویر زیر خوب دقت کنید
محل قرار گیری شست در میانه دسته گیتار میباشد که البته در موقعیتهای مختلف تغییر میکند
بهیچ عنوان انگشت شست بالاتر از دسته قرار نمیگیرد!این مورد برخلاف سبکهایی مانند جز و یا راک میباشد
چهار انگشت را بترتیب در کنار فرتهای گیتار فرار میدهیم - نکته مهم این است که شما همیشه انگشتان خود را در کنار فرتها قرار دهید نه در بین آنها درست در گوشه فرت
انگشت 1 با اندکی گرایش به سمت راست - انگشت 2 و 3 در وسط و انگشت 4 اندگی گرایش به سمت چپ
از خم کردن مچ و یا گرایش آن به سمت چپ و یا راست پرهیز نمایید ( موجبات انقباض عضلانی شده و در دراز مدت
خستگی زود رس بهمراه آورده و حتی آسیبهای جدی به مچ را ناشی میشود)
نکته مهم : در هنگام نوازندگی دست چپ باید در نزدیک ترین فاصله بین خود و سیمها باشد

دلیل=اگر انگشتان دست چپ بیش از حد فاصله داشته باشند جدا از مشکلات تکنیکی فرصت مناسب را برای گرفتن نتها میگیرد و شما در حقیقت انرزی بیش از حدی را صرف مینمایید در صورتیکه اگر انگشتان نزدیک سیمها باشد بسرعت میتوانید در هنگام نواختن آنرا درمحل مورد نظر قرار دهید
پس اولین مورد توجه خود شما به این امر باید باشد که انگستان دست چپ از سیمها فاصله زیادی نگیرند
تمرین مفیدی برای این امر وجود دارد:
چهارانگشت خود را نزدیک سیم ها قرار داده و به دقت ابتدا انگشت 1 را مماس سیم قرار داده ( با شمار ه1 ) و با شماره 2 آنرا فشار دهید تا دسته گیتار را( گوشه فرت ها ) را لمس نماید
سپس با شماره 3 آنرا برداشته ومماس قرار داده ( بوئن اینکه از سیم فاصله گیرد ) سپس با شماره 4 آنرا از سیم جدا کرده و در محل اولیه یعنی نزدیک سیم قرار میدهید.
سپس انگشت بعدی
نوع تمرین
انگشت 1 - 2 - 3 -4
سپس ترتیب آنرا عوض میکنید
1-3-4-2
1-2-4-3
4-1-3-2 و غیره
مهمترین امر در این تمرین

1= سرعت بسیار پایین

2=تمرکز و دقت در هنگام تمرین

گام سوم

گام سوم :

 

آشنایی با قسمتهای مختلف گیتار.

 

 

آشنایی با سیم های گیتار :

سه سیم اول - نایلونی را تریبل میگوییم و سه سیم فلزی را باس مینامیم و به ترتیب از پایین ( از اولین سیم نایلونی ) نت ها بدین صورت است:

سه سیم اول - نایلونی - تریبل
سیم 1 - می
سیم 2 - سی
سیم 3 - سل
و سه سیم فلزی - باس
سیم چهارم - ر
سیم پنجم - لا
سیم ششم - می
 
 
 
آموزش کوک سیم های گیتار :
 
بهترین روش کوک گیتار استفاده از نرم افزار تیونر است که در زیر می تونید اونو دانلود کنید. جلوی میکروفن کامپیوتر سیم ها رو یکی یکی به صدا دربیارید بعد خطی که در نرم افزار تیونر درحال تغییر است بایستی در وسط برنامه قرار گیرد و عدد ۰۰ یا دو تا صفر را نشان دهد. به همین سادگی.
 
در صورت نیاز به پسورد :
 
 
 
 
 

گام دوم

نت گرد

این نت در بین مابقی علایم بیشترین مدت زمان کشش را دارد و آن را به عنوان نت واحد مینامیم، این زمان معادل 4 ضرب است مثلا سیم اول را گیتار را بصدا در میآوریم و 4 ثانیه میگذاریم به ارتعاش ادامه دهد. (در ایتجا هر ضرب را برای مثال یک ثانبه محاسبه کرده ایم)
نت سفيد

گام دوم :
 
نت سياه
مقدار کشش زمانی نت سفید برابر است با 2/1 ارزش زمانی نت گرد . معادل 2 ضرب
 
نت چنگ
مقدار کشش زمانی نت سیاه برابر است با 4/1 ارزش زمانی نت گرد . معادل 1 ضرب
به این ترتیب نت سیاه معادل یک چهارم نت گرد و یک دوم نت سفید است
 
نت دو لا چنگ
اين نت از لحاظ زماني2/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت سیاه است مي باشد

این نت دارای 2 پرچم و معادل 16/1 نت گرد و 4/1 نت سیاه (ضرب ) است
به همین ترتیب نتهای سه لا چنگ و چهارلا چنگ نیز وجود دارند که به ترتیب 32/1 و 64/1 نت گرد هستند
این به این معنی است که هر 64 نت چهارلا چنگ معادل 1 نت گرد است .
 
 
پس متوجه شدیم
هر 2 نت سفید - هر چهار نت سیاه - هر 8 نت چنگ - هر 16 نت دولاچنگ - هر 32 نت سه لاچنگ و هر 64 نت چهارلاچنگ معادل یک نت گرد میباشد. و به همین طریق نیز میتوان سایر کشش ها را معدل سازی نمود مثلا هر دو نت چنگ معادل یک نت سیاه میباشد و یا 2 نت دولاچنگ معادل یک نت چنگ میباشد و غیره
برای درک بهتر این مطلب به هرم زیر توجه کنید
 
 
 
 
سکوتها
در قطعات موسیقی سکوت نیز نقش مهمی دارند و رعایت آن از الزامات است سکوتها نیز شکل خاص خود را دارا میباشند و دارای کشش زمانی نیز میباشد( به همان ترتیب ذکر شده در بالا ) گرد - سیاه - چنگ - دولاچنگ - سه لاچنگ - چهار لاچنگ
 
 
 
برای هر نت یک کلمه لاتین در نظر گرفته شده است که به صورت زیر میباشد این کلمات لاتین رو سعی کنید خوب به خاطر بسپارید چون در بخش آکورد خیلی مهم خواهند بود.
 

گام اول

گام اول :

 

نت
گوییدو دآرتسو (1050-990، Guido d’Arezzo)، کشیشی فرانسوی، ساکن ایتالیای قرن 11 میلادی، برای نخستین بار نام این نت‌ها را بر اساس سروده‌ای مشهور به سرود سن ژان که گویا خود برایش آهنگی ساخته بود انتخاب کرد:
Ut queant laxis resonare fibris Mira gestorum famuli tuorum Solve poluti labireatum Sancte Johannes.
در این دوران موسیقی شش‌هجایی بود و در سده‌های پس از آن بود که «سی» بر آن افزوده شد و هجای «دو» جایگزین «اوت» شد.
نُت در موسیقی به دو معنی بکار می‌رود: یکی به معنی واحد صدائی با فرکانس ثابت که نامی بر آن گذاشته شده و دیگری به معنی نمایش یا نشانه نوشتاری هر یک از این صداها.
در معنی اول نت‌ها هفت نام برای نوشتن اصوات موسیقایی هستند. در ایران به پیروی از فرانسه و ایتالیا نت‌ها به این صورت نام گذاری می‌شوند: دو-ر-می-فا-سل-لا-سی (do, re, mi, fa, sol, la, si). در روش نام‌گذاری الفبایی که در کشورهای انگلیسی و آلمانی زبان رایج بوده است “A, B, C, D, E, F, G” نام در روش قبلی
نام گذاری هجایی به این صورت (دو - ر- می- فا- سل- لا- سی) است
در معنی دوم، برای مکتوب کردن اصوات موسیقی، این صداها را طبق قواعد خاصی بین یا روی پنچ خط افقی می‌نویسند که به نام خطوط حامل شناخته می‌شوند. خطوط حامل از پایین به بالا شمرده می‌شوند، به این معنی که نتی که روی خط پایین‌تر نوشته شود، صدایی بم‌تر از نتی دارد که بر روی خط بالاتر نوشته شده است. به این ترتیب نام نت از روی جائی‌که روی خط‌های حامل قراردارد مشخص می‌شود. دیگر مشخصات نت مانند طول آن (مدت زمان امتداد یافتن آن صدا) و غیره را نیز با شکل‌های قراردادی که برای نت طرح شده نمایش می‌دهند. نت‌های متوالی را از چپ به راست می‌نویسند
در شکل زیرنت‌ها به صورت دایره‌های کوچکی (بعد از نشانه کلید سل ) به‌ترتیب از چپ به راست روی پنج خط حامل نوشته شده‌اند
 
انواع کلید ها

كليد
علامتي است كه سمت چپ خطوط حامل قرار مي گيرد و نام و موقعيت نت را روي خطوط حامل مشخص مي كند
کلید(clef): نت ها به خودی خود شکل مشخصی ندارند که از آن طریق بتوان نام نت را حدس زد ، این کار (شناختن نام نت ها بر روی حامل ) با کمک کلید صورت می گیرد .
سه نوع کلید با نام های کلید سل ، فا و دو وجود دارد که البته معمولا از کلید سل استفاده می شود .
کلید سل همیشه روی خط دوم حامل قرار می گیرد . بنابر این نتی که روی خط دوم قرار بگیرد نت سل خواهد بود . بر خلاف کلید سل کلید های فا و دو در بیش از یک محل روی حامل قرار می گیرند ومثل کلید سل نام خود را به همان خط و نت روی آن می دهند .
کلید سل
در ساز گيتار تنها كليد سل است كه كاربرد دارد
خطوط حامل

زبان موسیقی نتها هستند که بدون خطوط حامل معنایی ندارند .خطوط حامل 5 خط موازی افقی هستند که نت ها می تونند روی این خط ها(5 تا)و بین آنها(4 تا)و بالا و پایین آنها(2 تا)نوشته شوند که جمعا 11 نت می توانند در خطوط حامل نوشته شوند.و اگر نیاز به بیش از این نت ها باشد از خطوط حامل تکمیلی استفاده می شود.خواندن نتها از روی خطوط حامل به این گونه است که ابتدا باید کلید سل یا فا یا دو بر روی ان مشخص باشد.برای مثال کلید سل بر روی خط دوم از پایین قرار میگیرد ولی کلیدهای فا و دو جای مشخصی ندارند.بنابراین هر نتی که روی خط دوم قرار بگیرد سل خوانده می‌شود .با مشخص شدن نت سل نت های دیگر نیز با توجه به زیر وبمیشان نسبت به نت سل مشخص می‌شوند.که اگر به بالا و جلو برویم نت ها زیرتر(سل-لا-سی-دو-ر-………)واگر به پایین و عقب برگردیم نت ها بم تر(فا-می-ر-دو-سی-……….)می شوند
خط های تکمیلی : همانطور که گفته شد روی حامل تنها 11 نت جای می گیرد ، که نسبت به تعداد کل نت های موسیقی (بیش از 60 نت) رقم بسیار ناچیزی است . برای رفع این کمبود ، در زیر و بالای حامل ،هر جا و هر زمان که نیاز باشد خط های کوتاه به طور موقت می گذارند و به کمک آنها بر کاربرد حامل و وسعت نت نویسی روی آن می افزایند
حامل مضاعف : برخی از سازهای موسیقی ( مانند ارگ کلیسا و پیانو ) دارای وسعتی بسیار گسترده اند . در این نوع سازها از دو خط حامل استفاده می شود که معمولا نت هایی که روی حامل پایین نوشته می شود با دست چپ و نت های روی حامل بالا با دست راست اجرا میشوند کلید فا نیز معمولا برای دست چپ و صداهای بم و پایین رونده استفاده می شود.


در خدمت دوستانیم...

آموزش گام به گام گیتار رو برای افرادی که احتمالا مثل من قصد یادگیری این ساز خوش صدا رو دارند توی وبلاگ قرار میدم. هرکس هر وسیله و هرچیزی که احساس می کنه لازم داره تا گیتاررو بتونه به خوبی اجرا کنه بگه تا توی وبلاگ قرار بدم.

"این وبلاگ و کلیه اطلاعات رایگان بوده و هزینه آن فقط یک دعا برای نوسنده وبلاگ است."